• تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

جاذبه های گردشگری اروپا

 

اروپا، سرزمینی غنی از فرهنگ، تاریخ و طبیعت بی‌نظیر است که به همین دلیل یکی از مقاصد گردشگری پرطرف‌دار در جهان به‌حساب می­اید. این قاره سرسبز که در شمال غربی کره زمین قرار دارد، پر از شهرهای تاریخی معروف، مناظر طبیعی آرامش‌بخش و فرهنگ‌های متنوع است که هر سال میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند. از کوه‌های آلپ و سواحل مدیترانه گرفته تا شهرهای باستانی چون رم و آتن و شهرهای مدرن‌تری مانند پاریس و لندن؛ اروپا پر از جاذبه‌هایی است که حکایت‌گر سرزمینی با پیشینه تاریخی طولانی و تنوع فرهنگی زیاد است.

در این مقاله، برخی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اروپا را معرفی خواهیم کرد. از شهرهای تاریخی و موزه‌های هنری گرفته تا طبیعت زیبا و مناظر دیدنی، هر بخشی از این قاره می‌تواند تجربه‌هایی منحصربه‌فرد را برای گردشگران به همراه داشته باشند. این جاذبه‌ها نه‌تنها مکان‌های خوبی برای گشت‌وگذار هستند که به‌عنوان نمادی از فرهنگ و تاریخ اروپا نیز شناخته می‌شوند.

 

۱. قلعه نویشوانشتاین - آلمان

 

قلعه نویشوانشتاین یکی از جاهای دیدنی اتحادیه اروپا و یکی از قلعه‌های چشم‌نواز آلمان است که قدمت آن به دوران شاه لودویگ دوم از باواریا (معروف به شاه دیوانه) برمی‌گردد. قلعه معروف انیمیشن زیبای خفته برگرفته از قلعه نویشوانشتاین است که پلکان مارپیچ و معماری سبک رمانسک آن سبب جذابیت آن شده‌اند.

ساخت این قلعه در سال ۱۸۶۹ شروع شد؛ ولی متأسفانه شاه دیوانه نتوانست هیچ‌وقت آن را ببیند. او در سال ۱۸۸۶ و همان سالی که ساخت قلعه به پایان رسید، از دنیا رفت. نویشوانشتاین در جنوب باواریا واقع شده و در واقع آنچه باعث شگفت‌انگیزی آن شده، قرارگیری آن در میان کوهستان‌های جنگلی و دریاچه‌های شفاف و زلال است. جاهای دیدنی برلین از جمله دیگر جاذبه‌های اروپا و آلمان به حساب می‌آیند.

 

قلعه نویشوانشتاین

 

۲. کاخ الحمرا - اسپانیا

 

الحمرا، یکی از آثار تاریخی و فرهنگی شهر گرانادا در اسپانیا است که در سال ۸۸۹ میلادی ساخته شد. الحمرا که شامل یک کاخ و یک قلعه نظامی است، تقریباً هزار سال بخشی از سلطنت موروهای مسلمان بوده که اندلس (منطقه‌ای که الحمرا در آن واقع شده) قلمروی آن‌ها به شمار می‌رفته است. امروزه ارگ الحمرا قدیمی‌ترین بخش آن محسوب می­شود که می‌توانید از برج ساعت آن بالا روید و از دیدن باغ‌های زیبای اطراف و کل عمارت لذت ببرید. الحمرا به دلیل قرارگیری در دامنه رشته‌کوه سیرا نوادا، نقطه تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت به شمار می‌رود و همین باعث جذابیت آن شده است.

 

کاخ الحمرا

 

۳. ساگرادا فامیلیا - اسپانیا

 

ساگرادا فامیلیا کلیسای مشهوری در بارسلونا است که به دست یکی از مشهورترین معماران یعنی آنتونی گائودی به سبک گوتیک طراحی شد. ساخت این کلیسا از سال ۱۸۸۲ آغاز شده و تا کنون با گذشت حدود ۱۴۲ سال به پایان نرسیده است. انتظار می‌رود که ساخت آن در سال ۲۰۲۶ به پایان برسد. ساگرادا فامیلیا در حال حاضر ۸ مناره عظیم دارد که قرار است ۱۰ مناره دیگر هم به آن اضافه شود. آنچه باعث جذابیت این کلیسا شده، مناره‌های پیچ‌درپیچ و سر به فلک کشیده آن است. در صفحه جاهای دیدنی بارسلون تعداد بیش‌تری از جاذبه‌های این شهر به شما معرفی شده است.

 

ساگرادا فامیلیا

 

۴. شهر قدیمی تالین - استونی

 

تالین در گذشته یک شهر بسیار ثروتمند و متحد تجاری پیمان هانزا بود. در بافت قدیمی آن هنوز هم می‌توان نشانه‌هایی از ثروتمندی این شهر در قرن سیزدهم میلادی را مشاهده کرد. تالین در اصل یک شهر قرون‌وسطایی است که در خیابان‌های سنگ‌فرش شده آن می‌توانید کلیساها و خانه‌های تاجران بزرگ آن دوران را ببینید. یکی از جاهای دیدنی این منطقه، میدان تالار شهر است که یک تالار شگفت‌انگیز با معماری گوتیک در آن به چشم می­خورد. در قسمت دیگری از این شهر، قدیمی‌ترین کلیسای استونی یعنی کلیسای مریم مقدس را خواهید که در قرن سیزدهم روی تپه تومپیا ساخته شده است.

 

شهر قدیمی تالین

 

۵. تاور بریج - انگلستان

 

تاور بریج از جاذبه‌های گردشگری اروپا و یکی از بناهای فوق‌العاده اواخر دوره ویکتوریا است که اغلب با پل لندن اشتباه گرفته می‌شود. این پل که در نزدیکی برج لندن قرار دارد و از روی رودخانه تایمز عبور می‌کند، در سال ۱۸۹۴ افتتاح شد. تاور بریج در واقع یک پل متحرک است که نیروی لازم برای باز شدن را موتورهایی که در برج‌های شمالی و جنوبی پل قرار دارند، تأمین می‌کنند. این برج‌ها به سبک نئوگوتیک طراحی شده‌اند. تاور بریج یک از شاهکارهای دنیای مهندسی در قرن نوزدهم میلادی است که همچنان در حال کار است. امروزه با نورپردازی‌های صورت‌گرفته، تاور بریج ظاهر مدرن‌تری به خود گرفته که سبب جذابیت بیشتر آن در شب هم می‌شوند.

 

تاور بریج

 

۶. آمفی‌ تئاتر کولوسئوم - ایتالیا

 

کولوسئوم نمادی تمام‌عیار از قدرت امپراتوری روم و یکی از هزاران جاهای دیدنی رم است. این مکان که در سال ۷۲ میلادی ساخته شد تا مدت‌ها بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر دنیا محسوب می‌شد. در کولوسئوم هر مراسمی، از شکار حیوانات و اعدام گرفته تا نبرد گلادیاتورها برگزار می‌شد. اگرچه از کولوسئوم تقریباً یک خرابه برجای‌مانده، اما این بنا همچنان نمادی از شهر رم است.

 

آمفی تئاتر کولوسئوم

 

۷. برج کج پیزا - ایتالیا

 

ایتالیا از کشورهای دیدنی اروپا است که برج کج پیزا، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های آن است. این برج به دلیل انحراف چهاردرجه‌ای خود، معروف شده است. این برج زیبا و جالب که به‌عنوان نمادی از شهر پیزا شناخته می‌شود، در کنار کلیسای پیزا قرار دارد و به سبک معماری رومانسک ساخته شده است. قدمت این برج کج به قرن دوازدهم بازمی‌گردد و ساخت آن ۱۹۹ سال طول کشیده است. کج بودن این برج از آنجا نشات می‌گیرید که سازه در حین ساخت، به دلیل نرم بودن خاک از یک سمت نشست و دچار انحراف شد. برج پیزا با ارتفاع ۵۵.۸۶ متر سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند که می‌خواهند این برج منحصربه‌فرد را از نزدیک ببینند و در کنار آن عکس بگیرند.

 

برج کج پیزا

 

۸. شهر پمپئی - ایتالیا

 

پمپئی، شهری باستانی در ایتالیا است که در سال ۷۹ میلادی به‌واسطه فوران کوه وزوو کاملاً ویران شد، اما این ویرانی بعدها نقش بسیار مهمی در نقشه‌برداری تاریخی و باستان‌شناسی جهان ایفا کرد. در پی فوران این کوه بسیاری از شهرهای کوچک کاملاً از بین رفتند و مردم پمپی در زیر خاکستر حاصل از فوران آتش‌فشان دفن شدند. بااین‌حال پمپی در سال ۱۷۶۴ یک‌بار دیگر کشف شد و موردتوجه باستان‌شناسان سراسر دنیا قرار گرفت. پس از آن پمپئی به یکی از معروف‌ترین مقاصد گردشگری و تاریخی در ایتالیا و همچنین یکی از شهرهای دیدنی اروپا تبدیل شد. در امروزه گردشگران می‌توانند در این شهر باستانی قدم بزنند، نقاشی‌های دیواری رنگارنگ به‌جامانده از آن زمان را نظاره کنند و مجسمه‌هایی از انسان‌ها و حیوانات را در لحظات پایانی عمرشان ببینند.

 

شهر پمپئی

 

۹. کانال‌ های ونیز - ایتالیا

 

شهرهای بسیاری در اروپا به دلیل وجود کانال‌های متعدد شناخته شده هستند؛ ولی کانال‌های ونیز کاملاً فرق دارند. آنچه باعث شده ونیز شهر روی آب لقب بگیرد، وجود بیش از ۱۵۰ کانال و پل است. معروف‌ترین پل ونیز، پل حسرت‌ها است.

بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کانال شهر، به طول ۳ کیلومتر از کنار میدان سنت مارک و از مقابل برخی ساختمان‌های تاریخی ونیز که به سبک معماری وسطایی و باروک ساخته شده‌اند، عبور می‌کند. قایقرانان ونیزی با لباس‌های خاصی که بر تن و کلاه‌های پهنی که به سر دارند، گردشگران را به دیدن جاذبه‌های شهر و قایق‌سواری در کانال‌های آن ترغیب می‌کنند. بااین‌حال این کانال‌ها تنها جنبه گردشگری ندارند و برای انجام کارهای روزمره مانند جمع‌آوری زباله هم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

کانال های ونیز

 

۱۰. کلیسای سنت پیتر - ایتالیا

 

کلیسای سنت پیتر، واقع در شهر واتیکان، بزرگ‌ترین کلیسای جهان و یکی از معروف‌ترین بناهای ساخته شده به سبک معماری رنسانس در ایتالیا است. این بنا توسط بزرگ‌ترین و مشهورترین معمار دوره رنسانس یعنی میکل آنژ طراحی و ساخت آن سال ۱۵۰۶ آغاز شد. این کلیسا همان جایی است که پاپ هر سال برای صدها هزار مسیحی در آن سخنرانی می‌کند. کلیسای کنونی به‌جای کلیسای قدیمی سنت پیتر در همین مکان (که در سال ۳۶۰ پس از میلاد ساخته شده بود) ساخته شده است. ایتالیایی‌ها معتقدند که این کلیسا بر مقبره سنت پیتر بنا شده است.

 

کلیسای سنت پیتر

 

۱۱. ساحل و صخره‌های موهر - ایرلند

 

ساحل موهر که در ایالت کانتی کلر ایرلند قرار دارند، یکی از خیره‌کننده‌ترین مناظر و یکی از جاذبه‌های طبیعی اروپا است که احتمالاً خواهید دید. این منطقه بیشتر به‌خاطر صخره‌های موهر که در ساحل قرار دارند، معروف است. این صخره‌های ساحلی که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۲۱۴ متر هم می‌رسد در یک خط ساحلی به طول ۱۴ کیلومتر واقع شده­اند. از بالای این صخره‌ها می‌توانید جزیره آرن را آن‌سوی آب‌های درخشان اقیانوس ببینید. با پیاده‌روی در میان صخره‌ها می‌توانید از دیدن مناظر طبیعی زیبا و همچنین آبی بیکران اقیانوس لذت ببرید. مردم محلی داستان‌های زیادی از این صخره‌ها روایت می‌کنند. نکته جالب اینکه برخی از صحنه‌های فیلم هری پاتر در میان این صخره‌ها فیلم‌برداری شده‌اند.

 

ساحل و صخره‌های موهر

 

۱۲. کانال‌های بروخه - بلژیک

 

کانال‌های بروخه از دیرباز به‌عنوان شریان‌های حیاتی و راه‌های ارتباطی اصلی شهر بروخه در بلژیک شناخته می‌شوند. شهر بروخه یا بروژ در کنار رودخانه ری شکل گرفت. با توسعه شهر، لازم بود که برای عبور و مرور کشتی‌های تجاری، کانال‌هایی در نظر گرفته شود. کانال‌های بروخه با همین هدف احداث شدند و به‌مرور جای خود را در شهر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های آن باز کردند. کانال‌های بروخه از داخل شهر عبور کرده و تا برج و باروهای قدیمی شهر ادامه پیدا می‌کنند. ازاین‌رو گردشگران فرصت خوبی دارند تا با قایق‌های تفریحی از این کانال‌ها عبور کنند و از دیدن پل‌های قوسی اجری قدیمی و خانه‌های زیبایی که در کنار آن قرار دارند، لذت ببرند.

 

کانال‌های بروخه

 

۱۳. مسجد ایاصوفیه - ترکیه

 

ایاصوفیه تقریباً هزار سال، بزرگ‌ترین کلیسای جامع جهان بوده و همچنان نیز سازه‌ای شگفت‌انگیز است. ایاصوفیه در اصل یک کلیسای ارتدکس بود که در سال ۵۳۷ میلادی یعنی زمانی که استانبول قسطنطنیه نام داشت، ساخته شد. ایاصوفیه بعدها و از سال ۱۴۵۳ تبدیل به یک مسجد عثمانی شد و حالا مکانی برای گردهمایی پیروان تمام ادیان و یکی از جاهای دیدنی در اروپا به‌حساب می­آید. گنبد ایاصوفیه در نوع خود بسیار بی‌نظیر است، به‌طوری‌که می‌توان بنای این مسجد را بازتابی از معماری بیزانس دانست. با قدم‌زدن در این مسجد و دیدن نقاشی‌های دیواری و آثار هنری شگفت‌انگیزی که بجای مانده می‌توانید به دل تاریخ این شهر سفر کنید.

 

مسجد ایاصوفیه

 

۱۴. کلیسای سنت باسیل - روسیه

 

کلیسای سنت باسیل، یکی از بناهای مشهور در میدان سرخ مسکو است که در سال ۱۵۵۵ توسط ایوان مخوف ساخته شد. این کلیسا به مناسبت پیروزی روسیه بر تاتارها در نبرد تاتارستان بنا شد. یکی از جذابیت‌های بارز کلیسای سنت باسیل، معماری بسیار منحصربه‌فرد آن است. گنبدهای رنگارنگ و برج‌های متعدد، این کلیسا را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کرده و همین باعث شده که از دیگر بناهای معماری روسیه کاملاً متمایز باشد. علاوه بر جلوه‌های زیبای معماری، کلیسای سنت باسیل به دلیل اهمیت تاریخی، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد. سنت باسیل نمادی از پیروزی و قدرت روسیه در مقابل تهدیدهای خارجی به‌حساب می‌آید.

 

کلیسای سنت باسیل

 

۱۵. برج ایفل - فرانسه

 

برج ایفل یکی از برج‌های معروف جهان و همچنین یکی از بهترین جاهای دیدنی اروپا در شهر پاریس است که نام آن برگرفته از نام مهندس سازنده آن یعنی گوستاو ایفل است. برج ایفل که در سال‌های ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ برای برگزاری نمایشگاه جهانی پاریس احداث شد، به‌عنوان یکی از آثار معماری و مهندسی بی‌نظیر شناخته می‌شود. این برج ۳۲۴ متری تا سال ۱۹۳۰ که ساختمان امپایر استیت در نیویورک به پایان رسید، بلندترین سازه دنیا به‌حساب می‌آمد. برای رسیدن به بالای این برج، می‌توان از آسانسور استفاده کرد و از بالا مناظر بسیار زیبای شهر پاریس و بلوارهای آن را تماشا کرد. میدانشان دو مارس بهترین جایی است که از آن می‌توانید به نظاره این برج بی‌نظیر بنشینید. برای شناخت بیشتر زیبایی‌های پاریس به صفحه جاهای دیدنی پاریس مراجعه فرمائید.

 

برج ایفل

 

۱۶. جزیره مونت سنت میشل - فرانسه

 

جزیره مونت سنت میشل از زیباترین مکان‌های طبیعی اروپا است که در یک‌کیلومتری سواحل شمال غربی نرماندی در فرانسه واقع شده است. با قدم زدم در این جزیره شگفت‌انگیز، حس می‌کنید به گذشته سفر کرده‌اید. در میان این جزیره صومعه‌ای متعلق به قرن هشتم میلادی را خواهید دید. با بالا آمدن آب گویی این جزیره به یک قلعه شناور در وسط دریا تبدیل می‌شود. جالب اینکه تا قبل از سال ۲۰۱۴ و ساخت یک پل، تنها راه رفت‌وآمد به این جزیره زمانی بود که آب پایین می‌آمد.

 

جزیره مونت سنت میشل

 

۱۷. کاخ ورسای - فرانسه

 

کاخ ورسای یکی از بناهایی است که هیچ‌گونه مشابهی ندارد. ورسای، بدون شک بی‌نظیرترین کاخی است که وجود دارد. این ساختمان شکوهمند در گذشته اقامتگاه اصلی خاندان سلطنتی فرانسه (از سال ۱۶۸۲ تا ۱۷۸۹) بود. نمای بیرونی کاخ ورسای بسیار خیره‌کننده است به‌طوری‌که نمی‌توانید چشم از آن بردارید؛ اما زیبایی‌های این ساختمان تنها به نمای بیرونی محدود نمی‌شود. نمای داخلی کاخ نیز چشم‌نواز و مجلل است. برخی اتاق‌های کاخ به‌اندازه نمای ساختمان معروف هستند، به‌عنوان‌مثال تالار آینه که دکوراسیون و طلاکاری‌های فوق‌العاده‌ای دارد.

 

کاخ ورسای

 

۱۸. کانال‌ های آمستردام - هلند

 

آمستردام به کانال‌های فراوانی که در سراسر شهر وجود دارند، معروف است. بیش از ۱۰۰ کیلومتر کانال در شهر هست که سبب شکل‌گیری بیش از ۹۰ جزیره و ساخت بیش از ۱۵۰۰ پل برای ارتباط بین آن‌ها شده است. منطقه Grachtengordel از چهار کانال اصلی تشکیل شده که به‌صورت حلقه‌های هم‌مرکز در اطراف شهر هستند.

این کانال‌ها که از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری آمستردام هستند در قرن هفدهم میلادی حفر شده و برای اهداف مختلفی از جمله جابه‌جایی مورداستفاده قرار می‌گرفتند. امروزه این کانال‌ها به یکی از زیباترین مناظر شهر تبدیل شده‌اند که در پس آن‌ها می‌توان خانه‌های قدیمی را با معماری خاص مشاهده کرد. به لحاظ تاریخی، این کانال‌ها نقش مهمی در تجارت و اقتصاد آمستردام داشته‌اند و اکنون به‌عنوان یکی از دیدنی‌های اروپا شناخته می‌شوند. برای لذت‌بردن از مناظر زیبای شهر می‌توانید با قایق از میان این کانال‌ها عبور کنید.

 

کانال های آمستردام

 

۱۹. تپه آکروپولیس - یونان

 

آکروپولیس تپه‌ای باشکوه و عظیم در آتن است که شماری از محوطه‌های باستانی متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد در آن قرار دارند. برخی از جاذبه‌های مطرح آکروپولیس معبد آتنا و از همه مهم‌تر معبد پارتنون هستند. پارتنون که در دوران اوج امپراتوری آتنی‌ها یعنی در سال ۴۴۷ پیش از میلاد ساخته شده، نمادی از یونان باستان است که ستون‌های بی‌شمار آن شما را حیرت‌زده خواهند کرد. پارتنون در قرن ششم میلادی تبدیل به یک کلیسای مسیحی و در دهه ۱۴۶۰ میلادی و پس از حمله عثمانی‌ها به یک مسجد تبدیل شد. یکی از بهترین زمان‌های بازدید وقتی است که هوا تاریک می‌شوید و آکروپولیس غرق در نور می‌شود. صفحه مربوط به جاهای دیدنی آتن بهترین گزینه برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ارتباط با زیبایی‌های آتن و یونان خواهد بود

 

تپه آکروپولیس

 

۲۰. متئورا - یونان

 

Meteora که در زبان یونانی به معنای «بلندی» است، آخرین موردی است که به‌عنوان جاذبه‌های اروپا معرفی می­کنیم. متئورا یک مجموعه از صخره‌های سنگی در تسالیِ یونان است که گویی صخره‌های آن در اسمان معلق هستند. آنچه این منطقه را خاص کرده، صومعه‌هایی است که در میان صخره‌ها سر برافراشته‌اند. قدمت این عبادتگاه‌ها به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد. اگرچه برای رسیدن به صومعه‌ها باید پله‌های سنگی زیادی را پشت سر گذاشت؛ اما همچنان موردتوجه گردشگران قرار دارند. معروف‌ترین صومعه، تثلیث مقدس نام دارد که روی صخره‌ای به ارتفاع ۴۰۰ متر بنا شده است. با بالارفتن از پله‌های این صومعه قطعاً از منظره‌ای که در مقابل چشمانتان خواهید دید حیرت‌زده خواهید شد.

 

متئورا

 

خلاصه

 

اروپا به‌عنوان یکی از قاره‌هایی که تاریخ و فرهنگ غنی دارد و پر از زیبایی‌های طبیعی است، همواره جذابیت خاصی برای گردشگران سراسر جهان دارد. از شهرهای تاریخی و موزه‌های هنری گرفته تا طبیعت دلپذیر و ساحل‌های زیبا، هر نقطه‌ای از این قاره دارای پتانسیل زیادی برای جذب توریست است. ازاین‌رو، سفر به اروپا تجربه‌ای بی‌نظیر است که خاطرات آن برای همیشه در ذهن شما ماندگار خواهند شد.

دیدگاه ها:

هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید


بهترین پیشنهاد ما

تور های برگزیده آکیس

برنامه ریزی خوب، طبیعت گردی، تفریح، آرامش...