• تاریخ انتشار: ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

۱۰ مورد از معروف‌ ترین جاهای دیدنی رم

 

رم پایتخت ایتالیا، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. از بازارهای رنگارنگ و معابد باستانی تا موزه‌های مجلل و معماری باروک، رم ترکیبی زیبا از تاریخ و مدرنیته را به تصویر می‌کشد.

کولوسئوم و کلیسای واتیکان شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری رم هستند. خیابان‌ها و کوچه‌های رم پر از رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و بازارهای محلی هستند که امکان تجربه زندگی روزمره مردم محلی را به گردشگران می‌دهند. نمایشگاه‌های هنری، فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی نیز از دیگر جاذبه‌های این شهر زیبا هستند که سبب می‌شوند شهر در هر زمان از سال زنده و پویا باشد.

اگر قصد سفر با تور رم به این شهر زیبا و جذاب را دارید، حتماً ادامه مطلب را دنبال کنید. در ادامه قصد داریم ۱۰ مورد از جاهای دیدنی شهر رم ایتالیا را معرفی کنیم که قطعاً بازدید از آن‌ها برای هر گردشگری جذاب خواهد بود.

 

۱. کولوسئوم، سمبل شهر رم

 

کولوسئوم یکی از جاهای دیدنی رم، بنایی با قدمت ۲۰۰۰ساله است که قطعاً ابهت آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. ساخت کولوسئوم در سال ۷۲ میلادی و در زمان امپراتوری وسپاسیان آغاز شد و در سال ۸۰ میلادی در زمان سلطنت امپراتور تیتوس به پایان رسید. کولوسئوم با ۱۸۸ متر طول، ۱۵۶ متر عرض و ۵۷ متر ارتفاع، بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر آن زمان بود.کولوسئوم با ظرفیت حدود ۵۰۰۰۰ نفر، میزبان رویدادهای زیادی از جمله‌نمایش حیوانات عجیب‌وغریب، اعدام زندانیان، نبردهای تفریحی و نبرد گلادیاتورها بود.

کولوسئوم بیش از ۵۰۰ سال میزبان این رویدادها بود. آخرین رویداد نیز در قرن ششم برگزار شد. پس از آن و در طول جنگ جهانی دوم، کولوسئوم حوادث ناگوار زیادی از جمله غارت، زلزله و حتی بمباران را تجربه کرد. در حال حاضر، کولوسئوم به همراه واتیکان، بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری رم هستند که سالانه ۶ میلیون گردشگر جذب می‌کنند. در ۷ ژوئیه ۲۰۰۷، کولوسئوم به یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای مدرن تبدیل شد. از آن‌جا که نماد جاهای دیدنی هر شهر جز محبو‌ترین سوغات آن به شمار می‌رود؛ بسیاری در اطراف کولوسئوم نماد‌هایی از این بنای تاریخی را می‌فروشند و بهترین انتخاب برای خرید سوغات ایتالیا برای عزیزانتان همین مکان خواهد بود.

ساعت بازدید: هر روز ۸:۳۰ تا ۱۹

هزینه ورودی: ۱۶ یورو

 

کولوسئوم

 

۲. فروم رم، نماد رم باستان

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی رم، فروم رم است. فروم رم میدانی است که زندگی مذهبی و عمومی رم باستان در آن جریان داشت. فروم رم به همراه با کولوسئوم، شاخص‌ترین آثاری هستند که شکوه امپراتوری روم را نشان می‌دهند. پس از سقوط امپراتوری رم، فروم رم فراموش و کم‌کم زیر خاک مدفون شد. اگرچه در قرن شانزدهم، فروم رم کشف شد؛ اما تا قرن بیستم حفاری آن انجام نشده بود. نکته جالب‌توجه این است که فروم در یک منطقه باتلاقی احداث شده است. در قرن ششم قبل از میلاد، این منطقه با استفاده از کلواکا ماکسیما که یکی از اولین سیستم‌های فاضلاب در جهان است، تخلیه شد.

علاوه بر معابد زیادی که در فروم رم قرار دارند (زحل، زهره، رومولوس، وستا و غیره)، جاذبه‌های دیگری هم در این منطقه هست که قطعاً ارزش بازدید دارند: 

  • ویا ساکرا: خیابان اصلی در رم باستان بود که میدان کاپیتولین را به کولوسئوم متصل می‌کرد.
  • طاق تیتوس: این طاق پیروزی برای بزرگداشت پیروزی رم بر اورشلیم و پس از مرگ امپراتور تیتوس ساخته شد.
  • طاق سپتیمیوس سوروس: طاقی که در سال ۲۰۳ پس از میلاد به مناسبت سومین سال امپراتوری سپتیمیوس سوروس ساخته شد.
  • معبد آنتونیوس و فائوستین: این معبد که در قرن دوم ساخته شده را می‌توان بهترین معبد به‌جامانده از فروم رم دانست.
  • کلیسای ماکسنتیوس و کنستانتین: اگرچه در حال حاضر بیشتر شبیه به یک خرابه است، اما بزرگی آن نشان می‌دهد که این یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های فروم رم بوده است.
  • کیوریا: این ساختمان در واقع مجلس سنای امپراطوری رم بوده که در آن تصمیمات حکومتی گرفته می‌شد.
  • ستون فوکاس: این ستون که در سال ۶۰۸ پس از میلاد به‌افتخار امپراتور بیزانس ساخته شده بیش از ۱۳ متر ارتفاع دارد و یکی از معدود ستون‌هایی است که از زمان ساخت پابرجا مانده است.

ساعت بازدید: هر روز ۸:۳۰ تا ۱۹

هزینه ورودی: ۱۶ یورو

 

فروم رم

 

۳. میدان تاریخی پیاتسا ناوونا، شاهکار معماری باروک

 

میدان تاریخی پیاتسا ناوونا یکی از جاهای دیدنی رم ایتالیا در قرن ۱۶ میلادی و جایی که قبلاً استادیوم دومیتیان (سیرک آگونالیس) قرار داشت، احداث شد. پیاتسا ناوونا سال‌ها میزبان حدود ۲۰۰۰۰ تماشاگر که برای دیدن مسابقات مختلف ورزشی به آنجا می‌آمدند، بود. زیباترین قسمت این میدان، سه فواره هستند که در زمان پاپ گریگوری سیزدهم طراحی شده‌اند: 

فواره چهار رود/ دی کواترو فیومی

فونتانا دی کواترو فیومی که در مرکز پیاتسا ناوونا قرار دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی و تفریحی رم است که توسط برنینی در سال ۱۶۵۱ طراحی شد. در وسط این فواره یک مجسمه ۱۶ متری به اسم ابلیسک رومی قرار دارد که توسط چهار مجسمه دیگر که نمایانگر چهار رود بزرگ دنیا هستند، احاطه شده است.

  • رودخانه گنگ (آسیا)
  • رودخانه نیل (آفریقا)
  • رودخانه دانوب (اروپا)
  • رودخانه ریو دلا پلاتا (آمریکای جنوبی)

فواره دل مورو

این فواره که مجسمه آن توسط جاکومو دلا پورتا ساخته شده، سال‌ها بعد توسط برنینی با اضافه‌کردن Moor (در گذشته به مسلمانان ساکن مغرب گفته می‌شد) تکمیل شد. این آب‌نما در ضلع جنوبی میدان قرار دارد.

فونتانا دل نتونو

ساخت دل نتونو (چشمه نپتون) نیز توسط جاکومو دلا پورتا در سال ۱۵۷۴ آغاز شد، اما تکمیل آن سیصد سال به طول انجامید. نهایتاً در سال ۱۸۷۸ یعنی زمانی که آنتونیو دلا بیتا و گرگوریو زاپالا تزیینات آن را انجام دادند، به پایان رسید.

یکی از جالب‌ترین نکات درباره این میدان این است که تا اواسط قرن نوزدهم، تابستان‌ها، مسیر خروجی این سه فواره مسدود می‌شد تا این میدان زیر آب برود و دریاچه پیاتسا ناوونا شکل بگیرد و مردم محلی از وجود آن در فصل گرما لذت ببرند. دور تا دور این میدان که واقعاً یکی از جاهای دیدنی و تفریحی رم به‌حساب می‌آید، پر از رستوران است و همین سبب می‌شود که این میدان فضایی سرزنده داشته باشد. به‌علاوه گردشگران می‌توانند از نمایش‌های خیابانی مانند شعبده‌بازی هم لذت ببرند.

ساعت بازدید: -

هزینه ورودی: -

 

میدان تاریخی پیاتسا ناوونا

 

۴. فواره تروی، زیباترین فواره رم

 

فواره تروی با ابعاد حدود ۲۰ متر عرض و ۲۶ متر ارتفاع بزرگ‌ترین و زیباترین فواره رم به‌حساب می‌آید. پیدایش این فواره به سال ۱۹ قبل از میلاد برمی‌گردد. این فواره که یکی از بهترین جاهای دیدنی رم هم هست، در واقع انتهای قنات آکوا ورجینه ساخته شده است. شکل فعلی فواره تروی به سال ۱۷۶۲ یعنی زمانی که جوزپه پانینی آن را به پایان رساند، برمی‌گردد.

نکته جالب‌توجه اسم این آب‌نما است. Tre Vie به معنای سه‌راه است و دلیل این اسم‌گذاری این است که این فواره نقطه تلاقی سه خیابان بود. یکی از افسانه‌های جالب در خصوص فواره تروی پرتاب‌کردن سکه با نیت رسیدن به آرزوها است. شاید باور نکنید؛ اما سالانه تقریباً یک میلیون یورو سکه از این فواره جمع‌آوری می‌شود. همه زیبایی‌های این فواره آن را به یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای برگزاری فستیوال‌های ایتالیا تبدیل کرده است.

ساعت بازدید: -

هزینه ورودی: -

 

فواره تروی

 

۵. میدان سنت پیتر، یکی از زیباترین میدان‌ های جهان

 

میدان سنت پیتر یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین میدان‌های جهان و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اروپا است که در نزدیکی کلیسای سنت پیتر واقع شده است. این میدان با ۳۲۰ متر طول و ۲۴۰ متر عرض، میزبان بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر در رویدادهای مذهبی است. ساخت این میدان در سال‌های ۱۶۵۶ تا ۱۶۶۷ به دست برنینی و با حمایت پاپ الکساندر دوازدهم انجام شد.

چشمگیرترین قسمت میدان سنت پیتر علاوه بر اندازه آن، وجود بیش از ۲۸۴ ستون است که در کنار میدان و در چهار ردیف قرار دارند. در بالای ستون‌ها، ۱۴۰ مجسمه از قدیسان را می‌بینید که در سال ۱۶۷۰ توسط شاگردان برنینی ساخته شدند. در مرکز میدان یک ابلیسک و دو فواره خودنمایی می‌کنند. این ابلیسک که ۲۵ متر ارتفاع دارد در سال ۱۵۸۶ از مصر به رم منتقل شد.

ساعت بازدید: -

هزینه ورودی: -

 

میدان سنت پیتر

 

۶. کلیسای سنت پیتر، بزرگ‌ ترین کلیسای جهان

 

کلیسای سنت پیتر از جاهای دیدنی رم واقع در شهر واتیکان است که بزرگ‌ترین کلیسای جهان و یکی از معروف‌ترین بناهای ساخته شده به سبک معماری رنسانس در ایتالیا محسوب می‌شود. این بنا توسط بزرگ‌ترین و مشهورترین معمار دوره رنسانس یعنی میکل آنژ طراحی و ساخت آن سال ۱۵۰۶ آغاز شد. این کلیسا همان جایی است که پاپ هر ساله برای صدها هزار مسیحی در آن سخنرانی می‌کند. این کلیسا به مناسبت بزرگداشت یکی از دوازده شاگرد عیسی مسیح به نام سنت پیتر که یکی از بنیان‌گذاران کلیسای کاتولیک بود و در رم اعدام شد، سنت پیتر نام گرفت. کلیسای کنونی به‌جای کلیسای قدیمی سنت پیتر در همین مکان (که در سال ۳۶۰ پس از میلاد ساخته شده بود) ساخته شده است. ایتالیایی‌ها معتقدند که این کلیسا بر مقبره سنت پیتر بنا شده است.

این کلیسای آن قدر بزرگ است که می‌تواند ۲۰۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. طول آن ۱۹۰ متر و ارتفاع شبستان مرکزی ۴۶ متر است. یکی از چشمگیرترین قسمت‌های این کلیسا گنبد باورنکردنی آن با ارتفاع ۱۳۶ متر است. این گنبد الهام‌بخش بسیاری از کلیساها و ساختمان‌های دیگر مثل کاپیتول در واشنگتن و کلیسای جامع سنت پل در لندن بوده است.

ساعت بازدید: تابستان ۷ تا ۱۹- زمستان ۷ تا ۱۸

هزینه ورودی: ۶ تا ۸ یورو

 

کلیسای سنت پیتر

 

۷. کلیسای سیستین، بزرگ‌ ترین گنجینه شهر واتیکان

 

کلیسای سیستین یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های شهر واتیکان، رم و به‌طورکلی جهان است. این بنا به‌خاطر تزییناتش و همچنین معبدی که در آن پاپ‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند معروف است. ساخت کلیسای سیستین که از جاهای دیدنی رم پایتخت ایتالیا هم به‌حساب می‌آید، در سال‌های ۱۴۷۳ تا ۱۴۸۱ در زمان فرمانروایی پاپ سیکستوس چهارم انجام شد. معمار آن جیووانی دی دولچی بود که این کلیسا تنها اثر به‌یادگارمانده از اوست.

ممکن است فکر کنید آنچه باعث شده این کلیسا در لیست جاذبه‌های رم قرار بگیرد، معماری آن است. بااین‌حال این‌طور نیست و آنچه باعث جذابیت آن شده نقاشی‌های دیواری است که روی دیوارها و سقف را پوشانده‌اند. تمام نقاشی‌های دیواری کلیسای سیستین، کار میکل آنژ است که چهار سال را صرف نقاشی این طاق‌بین سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ کرده است. معروف­ترین نقاشی که در مرکز سقف هم قرار دارد، تصویر خلقت انسان است.

ساعت بازدید: دوشنبه تا شنبه ۹ تا ۱۶

هزینه ورودی: ۱۶ یورو

 

کلیسای سیستین

 

۸. میدان اسپاگنا و پله‌ های اسپانیایی، پربازدید ترین میدان رم

 

میدان اسپاگنا یک نمونه باشکوه از سبک باروک ایتالیایی و یکی از پربازدیدترین میدان‌های رم است. نام این میدان به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد و برگرفته از اسم سفارت اسپانیا بود که در این میدان قرار داشت. این میدان در یکی از محبوب‌ترین محله‌های رم که چندین ویلای فاخر از قرن هفدهم و هجدهم در آن وجود دارد، واقع شده است.

پله‌های اسپانیایی هم در آغاز قرن هجدهم برای وصل کردن میدان اسپاگنا به کلیسای ترینیتا دی مونتی، ساخته شدند. این پله‌ها هم یکی از جاهای دیدنی و تفریحی رم و از مکان‌های موردعلاقه گردشگران برای نشستن، استراحت و لذت‌بردن از مناظر اطراف این میدان هستند.

ساعت بازدید: -

هزینه ورودی: -

 

میدان اسپاگنا و پله‌ های اسپانیایی

 

۹. معبد پانتئون، زیباترین آثار معماری باستان

 

پانتئون از دیگر جاهای دیدنی شهر رم، معبد رومی سابق و کلیسای کاتولیک فعلی در رم ایتالیا است که در محوطه معبد پیشین که توسط مارکوس آگریپا در زمان سلطنت آگوستوس سفارش داده شده بود، بنا گردید. این معبد در سال ۱۲۶ پس از میلاد توسط هادریانوس بازسازی و وقف شد. در آغاز قرن هفتم این ساختمان به پاپ بونیفایس چهارم اهدا شد و او هم آن را به یک کلیسا تبدیل کرد.

شگفت‌انگیزترین جنبه معماری پانتئون، اندازه آن است: قطر این ساختمان مدور دقیقاً به‌اندازه ارتفاع آن است: ۴۳.۵ متر. این گنبد از کلیسای سنت پیتر بزرگ‌تر است. در بالای آن، یک دهانه با قطر ۹ متر وجود دارد که سبب می‌شود نور طبیعی کل ساختمان را روشن کند.

نمای مستطیل‌شکلی که این گنبد عظیم را در خود پنهان کرده، از ۱۶ ستون گرانیتی تشکیل شده که هر کدام ۱۴ متر ارتفاع دارند. در داخل پانتئون مقبره‌های پادشاهان و افراد مشهور ایتالیایی و آثار هنری فراوانی یافت می‌شود. شناخته‌شده‌ترین فردی که در پانتئون دفن شده بدون شک رافائل نقاش و معمار دوره رنسانس است.

ساعت بازدید: هر روز ۹ تا ۱۸:۳۰

هزینه ورودی: رایگان

 

معبد پانتئون

 

۱۰. دخمه‌ های رم، گورستان زیرزمینی

 

دخمه‌های رم یکی از جاهای دیدنی اطراف رم، در واقع گورستان‌های زیرزمینی مربوط به قرن دوم تا پنجم هستند. این گورستان‌ها عمدتاً توسط مسیحیان و یهودیان استفاده می‌شد.

دلیل شکل‌گیری این گورستان‌ها این بود که همه مسیحیان با سوزاندن اجساد مردگان خود موافق نبودند و به همین دلیل برای حل مشکلات ناشی از کمبود جا و قیمت بالای زمین تصمیم به ایجاد این گورستان‌های زیرزمینی گرفتند.

طبق قانون در آن زمان دفن اجساد را در داخل شهر ممنوع بود، به همین دلیل همه دخمه‌ها خارج از دیوارها و دروازه‌های شهر قرار داشتند. در طول تهاجم بربرها به ایتالیا در قرن هشتم، بسیاری از دخمه‌ها متحمل غارت‌های پیاپی شدند، به همین دلیل پاپ دستور دارد که اجساد باقی‌مانده به کلیساهای داخل شهر منتقل شوند. پس از آن برخی از دخمه‌ها به طور کامل رها شدند و برای قرن‌ها به دست فراموشی سپرده شدند.

در رم بیش از شصت دخمه متشکل از صدها کیلومتر گذرگاه زیرزمینی وجود دارد که هزاران مقبره را در خود جای‌داده‌اند. در حال حاضر تنها پنج مورد از آن‌ها برای عموم آزاد است: 

  • دخمه‌های سن سباستیانو
  • دخمه‌های سن کالیستو
  • دخمه‌های پریسیلا
  • دخمه‌های دومیلیتا
  • دخمه‌های سانت آگنیز

ساعت بازدید: پنجشنبه تا سه‌شنبه ۹:۳۰ تا ۱۲- ۱۴ تا ۱۷

هزینه ورودی: ۸ یورو

 

دخمه‌ های رم

 

خلاصه

 

رم در کنار فرهنگ مردم ایتالیا که بسیار غنی است با تاریخچه چندین هزارساله ، یکی از بی‌نظیرترین مقاصد گردشگری در کل جهان است. از جاذبه‌های باستانی گرفته تا آثار هنری رنسانسی، این شهر پر از زیبایی‌هایی است که حتماً باید از آن‌ها دیدن کنید. پیاده‌روی در خیابان‌های تاریخی و لذت‌بردن از غذاهای ایتالیایی در رستوران‌ها و کافه‌های محلی نیز تجربه لذت‌بخش سفر به رم را کامل می‌کنند. در مجموع سفر به رم یکی از بی‌نظیرترین تجربه‌هایی است که هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد.

دیدگاه ها:

هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید


بهترین پیشنهاد ما

تور های برگزیده آکیس

برنامه ریزی خوب، طبیعت گردی، تفریح، آرامش...