• تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۹ دقیقه

میدان باستیل، یکی از مشهورترین سازه‌های تاریخی فرانسه، نمادی از دوران تاریک ظلم و استبداد است که در نهایت به یکی از مهم‌ترین نمادهای آزادی و انقلاب فرانسه تبدیل شد. این میدان که در ابتدا به‌عنوان زندان باستیل و برای مخالفان سیاسی استفاده می‌شد، به‌مرورزمان جایگاه ویژه‌ای در دل مردم فرانسه یافت و با فتح آن در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹، جرقه انقلاب بزرگی در تاریخ فرانسه زده شد. در این مطلب، به بررسی تاریخچه و جاهای دیدنی این قلعه تاریخی پرداخته خواهد شد.

 

میدان باستیل

 

قلعه باستیل کجاست؟ 

 

قلعه یا میدان باستیل (Place de la Bastille) در مرکز پاریس، در منطقه ۴ شهری واقع شده است. این میدان بزرگ و تاریخی، یکی از نقاط مهم و نمادین شهر به شمار می‌آید. به‌راحتی می‌توان به این مکان دسترسی پیدا کرد، زیرا ایستگاه‌های متروی Bastille و Ledru-Rollin در نزدیکی آن قرار دارند. همچنین، این میدان به شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی پاریس متصل است و از طریق اتوبوس‌های شهری نیز می‌توان به آن دسترسی یافت.

 

قلعه باستیل

 

تاریخچه میدان باستیل پاریس 

 

میدان باستیل که در گذشته به‌عنوان قلعه و زندان باستیل نیز شناخته می‌شد، به‌عنوان نمادی از آزادی محسوب می‌شود. این میدان در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹، به‌عنوان نقطه آغازین انقلاب فرانسه و نمادی از مبارزه علیه ظلم و استبداد شناخته شد. فتح زندان باستیل در این روز به‌عنوان یک پیروزی بزرگ در تاریخ فرانسه ثبت شده است. به همین دلیل مردم هر ساله در این تاریخ، یکی از بزرگترین فستیوال های فرانسه به نام روز ملی فرانسه را جشن می‌گیرند. با تخریب قلعه و تبدیل آن به میدان، این مکان نه‌تنها به یادگار تاریخ انقلاب باقی‌مانده، بلکه به‌عنوان یک نماد از پیروزی بر سرکوبگری و دستیابی به آزادی‌های مدنی و حقوق بشر نیز شناخته می‌شود.

طرح این قلعه شامل هشت برج بود که هر کدام بیش از ۲۲ متر ارتفاع داشتند و به طور نزدیک به یکدیگر ساخته شده بودند و حیاط‌ها و زره خانه را محاصره می‌کردند. دیوارهای خارجی این قلعه بیش از ۴ متر ضخامت داشتند و در آن‌ها شیارهای باریکی برای ورود نور تعبیه شده بود. همچنین، خندقی عمیق دورتادور قلعه را احاطه کرده بود تا از هرگونه حمله محافظت کند.

این قلعه ابتدا به نام شاتل سنت - آنتوان شناخته می‌شد و ساخت آن تا سال ۱۳۸۲ و تحت فرماندهی شاه شارل ششم به پایان رسید. این قلعه که بعدها با نام باستیل شناخته شد، به‌مرورزمان به نماد قدرت نظامی و سلطنتی فرانسه تبدیل شد. این قلعه نه‌تنها به‌عنوان یک دژ نظامی بلکه به‌عنوان قلعه‌ای برای نگهداری گنجینه سلطنتی نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت، چرا که آن را امن‌ترین مکان در پاریس می‌دانستند. نقش این قلعه به‌عنوان محل نگهداری گنجینه‌های سلطنتی تا قرن هفدهم ادامه یافت.

امروزه، میدان باستیل به‌عنوان یادبودی از این قلعه تاریخی و نماد مقاومت و آزادی مردم فرانسه شناخته می‌شود.

 

تاریخچه میدان باستیل پاریس

 

زندان باستیل فرانسه

 

زندان باستیل، یکی از نمادهای استبداد در تاریخ فرانسه، در ابتدا به‌عنوان یک قلعه نظامی ساخته شد، اما در اوایل قرن هفدهم به دستور شاه لوئی سیزدهم و کاردینال ریشلیو به زندانی برای افراد طبقه بالا تبدیل شد. این زندان مخصوصاً برای دشمنان پادشاه یا کسانی که به خیانت متهم بودند، استفاده می‌شد.

با دریافت نامه سلطنتی یا لتردوکشه از سوی شاه، افراد به زندانی‌شدن در باستیل محکوم می‌شدند. شرایط زندانیان طبقه بالا در باستیل نسبتاً راحت بود و امکاناتی مانند غذای لوکس، ملاقات‌ها و حتی داشتن خدمتکار را داشتند. بااین‌حال، این زندان به‌تدریج به نماد تاریکی تبدیل شد و زندانیان شامل مخالفان مذهب کاتولیک و آزاداندیشان نیز شدند.

حتی برخی از اشراف‌زادگان ثروتمند اعضای خانواده خود را، برای دلایل مختلفی از جمله خصومت شخصی یا محافظت از آن‌ها به این زندان می‌فرستادند. یکی از معروف‌ترین زندانیان این زندان مردی با ماسک آهنین بود که شایعات و افسانه‌های زیادی درباره او وجود دارد. با وجود فیلم‌هایی که درباره این شخصیت ساخته شده‌اند، هویت واقعی او هنوز ناشناخته است و گمانه‌زنی‌هایی درباره هویت او مطرح شده است، از جمله اینکه او ممکن است الیور کرامول یا حتی خود شاه لوئی باشد!

در زمان شاه لوئی پانزدهم، شرایط برای زندانیان عادی سخت‌تر شد و سلول‌های زیرزمینی غیرانسانی دیگر استفاده نمی‌شدند. یکی از زندانیان مرموز این زندان مردی با ماسک آهنین بود که هویت واقعی او همچنان ناشناخته است. تا دهه ۱۷۸۰، تعداد کمی از زندانیان در باستیل باقی‌مانده بودند و دولت به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری، به فکر تخریب آن افتاد.

 

زندان باستیل فرانسه

 

مسیر تبدیل‌ شدن قلعه باستیل به میدان

 

پس از حمله به زندان باستیل در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹ و آغاز انقلاب فرانسه، سرنوشت این قلعه نظامی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. این رویداد نمادین باعث شد که باستیل به مکانی برای یادبود تبدیل شود و افراد برجسته‌ای از این محل بازدید کنند. بااین‌حال، مدت کوتاهی پس از حمله، پیر - فرانسوا پالوآ، یک پیمانکار و کارآفرین، مجوز تخریب قلعه را به دست آورد و با تیمی متشکل از حدود ۱۰۰۰ نفر، عملیات تخریب را آغاز کرد.

پالوآ با بینش تجاری خود، قطعاتی از سنگ و دیگر اشیاء مربوط به باستیل را به‌عنوان سوغات فروخت و برخی از این قطعات، اکنون در موزه کارناواله پاریس به نمایش گذاشته شده‌اند. تا نوامبر همان سال، بیشتر بخش‌های قلعه تخریب شده بود و سنگ‌های آن در ساخت پل پونت دو لا کنکورد استفاده شد. یک سال بعد، پالوآ در میان ویرانه‌های قلعه جشن گرفت و این رویداد آغازگر اولین جشن‌های ۱۴ ژوئیه شد که به یکی از مهم‌ترین تعطیلات ملی فرانسه تبدیل گردید.

امروزه، برخی از سنگ‌های یکی از برج‌های باستیل در پارکی به نام اسکوئر هانری - گالی به نمایش گذاشته شده و باقی‌مانده‌های این قلعه تنها در چند مکان مانند ایستگاه متروی باستیل و میدان باستیل فرانسه قابل‌مشاهده است. در این میدان، سنگ‌های رنگی بر روی زمین محل دقیق و ابعاد زندان باستیل را نشان می‌دهند.

 

مسیر تبدیل‌ شدن قلعه باستیل به میدان

 

۵ جای دیدنی نزدیک میدان باستیل

 

جاذبه‌های دیدنی پاریس تنها به میدان باستیل خلاصه نمی‌شود. در اطراف این میدان، جاهای دیدنی مختلفی به چشم می‌خورد که در ادامه با ۵ مورد از آن‌ها آشنا خواهید شد: 

 

ستون ژوئیه

 

ستون ژوئیه، در مرکز میدان باستیل قرار دارد که به‌عنوان نمادی از مبارزات انقلابی فرانسه شناخته می‌شود. این ستون در سال ۱۸۴۰ به یاد قربانیان انقلاب «سه‌روزه» نصب شد که در نتیجه آن شاه لوئی - فیلیپ به قدرت رسید. بر فراز این ستون، مجسمه‌ای طلایی به نام روح آزادی قرار گرفته که نمادی از آرمان‌های انقلابیون است. ستون ژوئیه همچنین بر روی بقایای زندان باستیل ساخته شده و به بازدیدکنندگان یادآور می‌شود که این مکان زمانی محل یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ فرانسه بود.

 

ستون ژوئیه

 

اپرای باستیل 

 

اپرای باستیل که در نزدیکی میدان باستیل واقع شده، یکی از برجسته‌ترین مراکز فرهنگی پاریس است. این ساختمان با معماری مدرن خود، ترکیبی از شیشه و فلز است و در سال ۱۹۸۹ به مناسبت دویستمین سالگرد انقلاب فرانسه افتتاح شد. اپرای باستیل میزبان اجراهای متعدد اپراهای کلاسیک و مدرن است و علاوه بر تماشای اجراها، بازدیدکنندگان می‌توانند در تورهای راهنمایی که پشت‌صحنه این مجموعه را نشان می‌دهند، شرکت کنند.

 

اپرای باستیل

 

خیابان شارون

 

خیابان شارون که در شرق میدان باستیل قرار دارد، محلی مناسب برای خرید و گشت‌وگذار در فروشگاه‌های کوچک و شیک است. این خیابان پر از بوتیک‌های مد روز، فروشگاه‌های لوازم‌خانگی و جواهرات دست‌ساز است. خیابان شارون با کافه‌ها و تراس‌های جذاب خود، محلی عالی برای تجربه سبک زندگی پاریسی و خرید سوغاتی‌های خاص فرانسه است.

 

خیابان شارون

 

بازار غذای مارشه دالیگر

 

در نزدیکی میدان باستیل، بازار غذای مارشه دالیگر قرار دارد که یکی از معروف‌ترین بازارهای پاریس است. این بازار شامل دو بخش است: یک بازار روباز که در خیابان دالیگر قرار دارد و یک بازار سرپوشیده به نام مارشه بووو. در این بازار، انواع محصولات محلی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، پنیرها و نان‌های تازه به فروش می‌رسد. این بازار مکان ایده‌آلی برای تجربه طعم‌های اصیل فرانسوی و خرید مواد غذایی تازه است. برای اطلاع بیش‌تر از مراکز خرید پاریس میتوانید به صفحه مربوط به آن در صفحه مقالات مراجعه فرمایید.

 

بازار غذای مارشه دالیگر

 

پارک پشت بامی پرومناد پلانته

 

پرومناد پلانته یا پیاده‌روی گیاهی، یک مسیر پیاده‌روی یک مایلی است که بالای خط‌آهن قدیمی پاریس ساخته شده است. این پارک مرتفع که نخستین پارک از نوع خود در جهان است، منظره‌ای بی‌نظیر از پشت‌بام‌های پاریس و جزئیات معماری زیبا را ارائه می‌دهد و مکانی مناسب برای عکاسی در پاریس است.. بازدیدکنندگان می‌توانند از ورودی‌های مخصوص نزدیک اپرای باستیل وارد این مسیر شوند و در طول راه از دیدن گل‌ها، مجسمه‌ها و هنرهای خیابانی لذت ببرند.

 

پارک پشت بامی پرومناد پلانته

 

بهترین کافه رستوران‌های نزدیک میدان باستیل

 

اگر در سفر به پاریس و در هنگام بازدید از قلعه باستیل فرانسه هوس طعم‌های خاص و بی‌نظیر فرانسوی را داشتید؛ می‌توانید در نزدیکی این میدان، کافه‌ و رستوران‌های مختلفی را مشاهده کنید. برخی از بهترین کافه رستوران‌های پاریس نزدیک میدان باستیل عبارت‌اند از: 

 

Serpent à Plume؛ ترکیبی از خلاقیت و طعم‌های خاص

 

کافه‌رستوران Serpent à Plume در میدان وُژ، قدیمی‌ترین میدان پاریس، مکانی منحصربه‌فرد است که ایده‌های خلاقانه و طعم جدید را با هم ترکیب می‌کند. این رستوران با طراحی زیبا و فضایی پر از اشیاء هنری مربوط به دوره‌های مختلف، تجربه‌ای بی‌نظیر را برای مهمانان خود رقم می‌زند. از غذاهای معاصر فرانسوی گرفته تا نوشیدنی‌های خاص و فضای داخلی متفاوت، همه چیز را می‌توانید در این رستوران تجربه کنید.

 

رستوران سرپنت د پلوم

 

Prost؛ از نزدیک‌ترین رستوران‌های باستیل 

 

Prost یک رستوران فرانسوی-آلمانی است که در میدان باستیل واقع شده و تجربه‌ای بی‌نظیر از تلفیق فرهنگ‌های غذایی فرانسه و آلمان را ارائه می‌دهد. این رستوران، با تمرکز بر کیفیت مواد اولیه به‌ویژه در زمینه نوشیدنی‌ها، به مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به غذا و نوشیدنی تبدیل شده است.

 

رستوران پروست

 

Bofinger؛ تجربه طعم‌های سنتی

 

Bofinger یک کافه‌رستوران منحصربه‌فرد است که بین میدان وُژ و اپرای باستیل قرار دارد. این رستوران که از قدیمی‌ترین برسرهای پاریس است، با حفظ روحیه تاریخی خود توانسته است در طول زمان کیفیت بالای خود را حفظ کند. سرآشپز این برسر با ارائه غذاهای خاص آلزاسی مانند «زاورکرات» و «فلامه‌کوخ» توانسته است محیطی گرم و دلنشین را برای علاقه‌مندان به غذاهای سنتی فرانسه فراهم کند. اگر به دنبال تجربه غذایی اصیل در یک فضای تاریخی هستید، Bofinger گزینه‌ای ایدئال است.

 

رستوران بوفینگر

 

بهترین زمان برای بازدید از میدان باستیل 

 

بهترین زمان برای بازدید از میدان باستیل پاریس بهار و پاییز است. در این فصل‌ها، هوا معمولاً معتدل و دلپذیر است و از شلوغی تابستان فرانسه که همراه با توریست‌های فراوان است، خبری نیست. در بهار، می‌توانید از باغ‌های اطراف و فضای سبز لذت ببرید، درحالی‌که در پاییز، رنگ‌های گرم و زیبا به مناظر شهری زیبایی می‌بخشند. همچنین، در این فصول، جمعیت کمتر است و به‌راحتی می‌توانید از جاذبه‌ها و کافه‌های اطراف این میدان لذت ببرید.

دیدگاه ها:

هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو