• تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر عاشق معماری‌های زیبای قرون‌وسطی هستید و دوست دارید از قلعه‌های باستانی که بر روی صخره‌ها یا کنار رودخانه‌ها قرار دارند، دیدن کنید، اتریش را از دست ندهید. اتریش کشوری با تاریخ غنی، مناظر زیبا و یکی از سنتی‌ترین کشورهای اروپا به لحاظ فرهنگی است.

تاریخ و فرهنگ غنی اتریش را به‌وضوح می‌توان در آثار هنری، صنایع‌دستی، بناهای تاریخ و غذاهای منحصربه‌فردش دید. احتمالاً درباره رقص معروف والتز، استیک‌های لذیذ، هات‌داگ‌های خوشمزه و پای سیب‌های معطر اتریش بسیار شنیده‌اید؛ اما جاذبه‌های این کشور به همین‌جا ختم نمی‌شود. اتریش همچنین سوغاتی‌های شگفت‌انگیزی دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سمبلی از اتریش و سفر به این کشور با خود به خانه ببرید.

اگر قصد سفر به این کشور زیبا و بی‌نظیر را دارید؛ ولی سوغاتی‌های این کشور را نمی‌شناسید تا انتها با ما همراه باشید. در ادامه ۱۰ مورد از بهترین سوغاتی اتریش را معرفی خواهیم کرد.

 

۱. گوی برفی - Snow Globe

 

شاید فکر کنید خرید گوی برفی به‌عنوان سوغات خیلی کلیشه‌ای است؛ اما آیا می‌دانستید که اولین گوی برفی در اتریش ساخته شده است؟

گوی برفی یکی از نمادهای خاطره‌انگیز و کلاسیک اتریش است که علاوه بر جنبه زیبایی و هنری، دارای تاریخچه‌ای جذاب نیز هست. ارنست پرزی اولین‌بار در سال ۱۹۰۰ دست به ساخت گوی‌های برفی سنتی اتریشی زد. نکته جالب این است که او قصد داشت یک چراغ جراحی جدید طراحی کند، اما در نهایت به طور تصادفی اولین گوی برفی ساخته شد.

از آن زمان رفته‌رفته این گوی‌ها به یکی از وسایل دکوری جذاب در سرتاسر دنیا تبدیل شدند. گوی‌های برفی اتریشی معمولاً صحنه‌ای از زمستان‌های وین یا یکی از بناهای معروف وین مانند کلیسای جامع سنت استفان را به تصویر می‌کشند.

 

گوی برفی

 

۲. شیرینی موتزارت - Mozart Balls

 

موتزارت/ موزارت بال نوعی شیرینی کوچک اتریشی است که از مارزیپان پسته‌ای و نوقا تهیه شده و در شکلات تلخ پیچیده شده است. این شیرینی‌ها اولین‌بار در سال ۱۸۹۰ توسط خانواده فورست به صورت دستی تولید می‌شدند. امروزه، بسیاری دیگر از شکلات‌سازان اتریشی هم موزارت بال تولید می‌کنند که مشهورترین آن‌ها میرابل است که با تولید انبوه شکلات‌های خود، بازار را تسخیر کرده است.

موزارت بال‌های اصلی که شاید بتوان آن‌ها را بهترین سوغات اتریش هم دانست، فقط در سالزبورگ پیدا می‌شوند. بااین‌حال موزارت بال‌های معروف میرابل تقریباً در هر سوپرمارکتی پیدا می‌شود. این شیرینی‌های خوشمزه به نام آهنگ‌ساز معروف ولفگانگ آمادئوس موتزارت نام‌گذاری شده‌اند و یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های اتریش به شمار می‌روند.

 

شیرینی موتزارت

 

۳. شکلات زوتر - Zotter Chocolate

 

صحبت از شکلات که می‌شود، باید گفت که در اتریش ده‌ها شکلات‌سازی کوچک‌تر وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها بدون شک زوتر است. زوتر یک تولیدکننده شکلات در اشتایرمارک است که به‌خاطر خلاقیت‌های عجیبی که در تولید شکلات دارد، شناخته می‌شود. اگر کنجکاوید بدانید پنیر و فلفل در ترکیب با شکلات چه طعمی دارند، حتماً شکلات‌های زوتر را امتحان کنید.

تمامی محصولات زوتر را می‌توانید از فروشگاه‌های آن در اشتایرمارک تهیه کنید. برخی از محبوب‌ترین محصولات زوتر را حتی می‌توانید از سوپرمارکت‌هایی مانند اسپار نیز خریداری کنید. اگر از هیچ‌کدام از این دوراه نتوانستید این شکلات‌های خوشمزه را بخرید، ناامید نشوید و آنلاین سفارش دهید.

یکی دیگر از نکات جالب درباره زورتر، تورهای بازدید از کارخانه است. بازدید از کارخانه به شما این امکان را می‌دهد که فرایند تولید شکلات را از نزدیک ببینید و نمونه‌هایی از محصولات تازه را امتحان کنید.

 

شکلات زوتر

 

۴. بیسکوییت منر - Manner Biscuits

 

اگر خیلی به شکلات علاقه ندارید؛ ولی هنوز هم دوست دارید یک خوراکی شیرین اتریشی بخرید، بیسکوییت منر را امتحان کنید. اتریشی‌ها علاقه خاصی به این بیسکوییت دارند و معتقدند وقتی یک بسته را باز کنید، غیرممکن است تا تمام‌شدن آن از خوردن دست بکشید.

ویفرهای منر که یکی از محبوب‌ترین سوغات اتریش به‌حساب می‌آیند؛ اولین‌بار در سال ۱۸۹۸ تولید شدند. این ویفرها که از فندق و شکلات شیری ساخته می‌شوند، طعم کلاسیک و بسیار دلپذیری دارند که در طول سال‌ها هیچ تغییری نکرده است.

 

بیسکوییت منر

 

۵. کریستال‌ های سواروسکی - Swarovski Crystals

 

کریستال‌های سواروسکی یکی از بهترین سوغات اتریش، علاوه بر اینکه گنجینه‌ای ارزشمند از این کشور هستند، در سراسر جهان هم بسیار شناخته شده‌اند. این کریستال‌ها حتی از طلا هم پرطرف‌دارتر هستند به‌طوری‌که پس از الماس در رتبه دوم محبوبیت قرار دارند. این برند لوکس بیش از ۱۲۶ سال سابقه در تولید محصولات کریستالی مانند جواهرات جذاب و ساعت‌های شیک دارد.

کارخانه سواروسکی که در واتنز واقع شده، از اوایل قرن بیستم به ساخت و عرضه محصولات لوکس کریستالی مشغول است. سواروسکی علاوه بر انواع اکسسوری و جواهرات، محصولات دست‌ساز بی‌نظیری همچون مجسمه‌های کوچک و وسایل تزیینی هم دارد. سواروسکی نماد ظرافت و اشرافیت است و به همین دلیل تأثیر عمیقی بر رویدادهای بین‌المللی به‌ویژه در مراسم اهدای جوایز و جشنواره‌ها دارد.

گردنبند، دستبند، سنجاق و ست جواهرات برای خانم‌ها و دکمه‌سردست، حلقه و دستبند برای آقایان؛ از معروف‌ترین محصولات سواروسکی هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات اتریش تهیه کنید.

 

کریستال‌ های سواروسکی

 

۶. مجسمه مشاهیر موسیقی اتریش - Statues of Austrian Famous Musicians

 

در اتریش به‌وفور می‌توانید سوغاتی‌های مربوط به بتهوون، اشتراوس، موتزارت و شوبرت را پیدا کنید. یکی از این سوغاتی‌ها سردیس‌های این موسیقیدانان معروف است.

اگر از طرف‌داران پروپاقرص آهنگ‌سازان قرن نوزدهم هستید، به «خانه پاسکالاتی بتهوون» سر بزنید. بتهوون در زمان حیات خود هشت سال در این خانه اقامت داشت و سمفونی‌های معروف پنجم و ششم را همان‌جا نوشت. در این خانه علاوه بر آشناشدن با سبک زندگی بتهوون، این فرصت را دارید که سوغاتی‌های خاص و زیبایی مثل مجسمه مشاهیر موسیقی را خریداری کنید.

 

مجسمه مشاهیر موسیقی اتریش

 

۷. لباس‌ های سنتی - Traditional Clothing (Lederhosen and Dirndl)

 

اگر علاقه‌مند به لباس‌های سنتی هستید، می‌توانید لباس‌های سنتی اتریشی که لیدرهوزن (برای مردان) و دریندل (برای زنان) نام دارند را به‌عنوان سوغات تهیه کنید. این لباس‌ها طراحی‌های زیبا، جذاب و منحصربه‌فردی دارند. لیدرهوزن که شلوار چرمی سنتی مردانه است، معمولاً با پیراهن‌های سفید یا چهارخانه و جوراب‌های بلند پوشیده می‌شود. دریندل نیز لباس سنتی زنانه است که شامل یک دامن بلند، بلوز و یک پیش‌بند است که رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی دارد.

 

لباس‌ های سنتی وین

 

۸. جعبه موزیکال - Musical Box

 

اتریش زادگاه موتزارت است. نام او همه‌جا دیده می‌شود، حتی می‌توانید موسیقی موتزارت را از پنجره‌های خانه‌ها بشنوید. اگر از دوستداران موسیقی کلاسیک هستید و یا حتی می‌خواهید هدیه‌ای برای فردی علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک بخرید، جعبه‌های موزیکال با قطعاتی از آثار این آهنگ‌ساز مشهور، قطعاً یکی از به‌یادماندنی‌ترین سوغاتی‌های اتریش خواهند بود.

 

جعبه موزیکال

 

۹. پیپ - Smoking Pipe

 

اتریش کشوری اشرافی است که مردم آن سرگرمی‌های عجیبی دارند. یکی از این سرگرمی‌ها پیپ کشیدن است و به همین دلیل پیپ یکی از سوغاتی‌های محبوب اتریش به‌حساب می‌آید. Matzhold یکی از انواع پیپ‌های اتریشی است که شهرت جهانی دارد. در اتریش انواع مختلفی از پیپ‌های بزرگ و کوچک وجود دارد که ممکن است از چوب، چینی، فوم و یا حتی از کدو ساخته شده باشند. پیپ‌های اتریشی ممکن است کلاسیک یا مدرن و همراه با در یا بدون در باشند.

 

پیپ

 

۱۰. جواهرات فری ویل - FreyWille Jewelry

 

یکی از سوغاتی‌های مشهور اتریشی، جواهرات میناکاری شده فری ویل است. فری ویل از سال ۱۹۵۱ جواهرات میناکاری شده را در اتریش تولید می‌کند. چیزی که این جواهرات را خاص می‌کند طرح‌های انتزاعی رنگارنگ آن‌ها.

برند FreyWille محصولات متنوعی تولید می‌کند. ازجمله این محصولات دستبند، انگشتر، گردنبند، گوشواره، کیف‌های میناکاری شده و جاکلیدی برای خانم‌ها و گیره کراوات، دکمه‌سردست، ساعت، لوازم‌التحریر و دفترچه یادداشت برای آقایان است.

 

جواهرات فری ویل

 

خلاصه

 

اتریش هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند. برخی برای لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی منحصربه‌فرد، برخی برای تجربه فرهنگ و سنت غنی اتریش و برخی دیگر برای خرید به این کشور می‌آیند؛ اما هیچ‌کس از اتریش دست‌خالی برنمی‌گردد. در این مقاله سعی کردیم ۱۰ مورد از بهترین سوغاتی‌های اتریش را معرفی کنیم. بااین‌حال سوغاتی‌های این کشور به این ۱۰ مورد محدود نمی‌شود و قطعاً هر فرد با هر سلیقه‌ای می‌تواند در این کشور زیبا، هدیه‌ای منحصربه‌فرد و خاص برای خود یا عزیزانش پیدا کند.

دیدگاه ها:

هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو